Research
Interested with our studies?
Research List in UMMI
NO | TAJUK PENYELIDIKAN |
TARIKH MULA – TARIKH JANGKA TAMAT PENYELIDIKAN |
TEMPOH |
1 | SMART HAFAZ : PERISIAN MODUL TAHFIZ BAGI MURID BEKEPERLUAN KHAS MASALAH PENGLIHATAN | 1/6/2013–1/6/2015 | 24 BULAN |
2 |
ANALISIS KEBOLEHGUNAAN DAN PENERIMAAN IQRA’BRAILLE DALAM KALANGAN OKU PENGLIHATAN Buku Iqra Versi Braille |
6/10/2016 –6/10/2018 | 24 BULAN |
3 | PEMINDAHAN ILMU PENGAJARAN AL-QURAN MENGGUNAKAN MODUL IQRA VERSI BRAILLE KEPADA SUKARELAWAN YAYASAN PENDIDIKAN AL-QURAN BAGI ANAK ISTIMEWA (FAQEH) | 1/3/2016 – 1/3/2018 | 24 BULAN |
4 | ANALISIS KEBOLEHGUNAAN DAN PENERIMAAN IQRA BRAILLE DALAM KALANGAN OKU PENGLIHATAN | ||
5 | PEMBANGUNAN BAHASA ISYARAT MALAYSIA (BIM) UNTUK KEPERLUAN IBADAH BAGI OKU PEKAK MUSLIM | 1/2/2017 – 1/2/2019 | 24 BULAN |
6 | PEMBANGUNAN PERISIAN BUKU AUDIO INTERAKTIF PENDIDIKAN ISLAM SEKOLAH MENENGAH TINGKATAN 1 BAGI MURID BERKEPERLUAN KHAS MASALAH KESIHATAN (MBK MAL) | 1/7/2017 – 31/12/2018 | 1 TAHUN 6 BULAN |
7 | I-SIGN QURANIS | 2/9/2016 –2/3/2017 | 12 BULAN |
8 | PROJEK WAKAF QURAN ISYARAT (INOVASI PERISIAN QURAN MESRA OKU PEKAK) | 01/01/2019 – 31/12/2019 | 12 BULAN |
9 | PEMBELAJARAN MAYA (VIRTUAL LEARNING) HIJAIYYAH VERSI BRAILLE (EBRAILLE HIJAIYYAH) | 1/11/2017 – 1/11/2019 | 24 BULAN |
10 | PEMBANGUNAN PERISIAN JAWI BRAILLE TRANSLATOR (JBT) | 1/11/2017 – 10/1/2019 | 24 BULAN |
11 | SOKONGAN SOSIAL BAGI KOMUNITI BERKEPERLUAN KHAS DARI PERSPEKTIF RISALAH NUR | 01/09/2018 – 01/09/2020 | 24 BULAN |
12 | PEMBANGUNAN ISTILAH BAHASA ISYARAT MALAYSIA (BIM) UNTUK KEPERLUAN AKIDAH BAGI OKU PEKAK MUSLIM | 05/03/2018 – 05/12/2020 | 33 BULAN |
13 | KNOWLEDGE TAXONOMY OF SOCIAL DEVELOPMENT ELEMENTS FOR SPECIAL NEEDS COMMUNITY: RISALAH NUR PERSPECTIVE | 22/10/2018 – 22/04/2021 | 30 BULAN |
14 | PEMBANGUNAN TERJEMAHAN AL-QURAN ISYARAT MESRA OKU PEKAK (THE DEVELOPMENT OF A DEAF-FRIENDLY QURANIC TRANSLATION) |
01/10/2019 – 01/04/2021
|
18 BULAN
|
15 | PEMBANGUNAN SISTEM TRANSLITERASI QURAN MESRA OKU PEKAK | 01/10/2019 – 01/04/2021 | 18 BULAN |
16 | PEMBANGUNAN MODEL KURIKULUM BERSEPADU PENDIDIKAN ISLAM KHAS BAGI PELAJAR ORANG KURANG UPAYA (OKU) DALAM KONTEKS MALAYSIA BAHARU | 01/09/2019 – 01/09/2021 | 24 BULAN |
17 | PEMBANGUNAN PROTOTAIP ANDROID QURAN DALAM BAHASA ISYARAT DAN FONT KOD TANGAN HIJAIYYAH (QURAN ISYARAT): KE ARAH MEMPERKASA MODAL INSAN DALAM KALANGAN KOMUNITI PEKAK. | 01/08/2019 – 01/08/2021 | 24 BULAN |
18 | QURAN ISYARAT – GERAN INOVASI INKLUSIF, YAYASAN INOVASI MALAYSIA | 01/01/2021 – 30/06/2021 | 6 BULAN |
19 | Konsortium Kecemerlangan Penyelidikan Ibnu Ummi Maktum – Emansipasi Pengajaran dan Pembelajaran Quran bagi OKU | 01/01/2021 – 01/01/2023 | 24 BULAN |
20 | I-SIGN SOLAT | ||
21 | APLIKASI GLOSARI BAHASA ISYARAT ISLAM(IBADAT DAN AKIDAH) BAGI KEPERLUAN OKU PENDENGARAN DI MALAYSIA | 01/01/2021 – 01/07/2021 | 6 BULAN |
22 | GERAN KEBOLEHPASARAN GRADUAN INTERVENSI NASIONAL 2021 | ||
23 | E-BRALLE HIJAIYYAH | ||
24 | MODEL SUKARELAWAN DAKWAH OKU BERASASKAN HADIS AL-ARBAIN NAWAWI KE ARAH MASYARAKAT RABBANI | 07/09/2021 – 07/09/2023 |
24 BULAN
|
25 | MODEL EMANSIPASI PENDIDIK BERDASARKAN HADIS NABAWI KE ARAH PEMARKASAAN PROGRAM PENDIDIKAN INKLUSIF DAN PEMBENTUKAN OKU RABBANI | 07/09/2021 – 07/09/2023 | 24 BULAN |
26 | PENILAIAN REKA BENTUK APLIKASI QURAN MESRA OKU PENDENGARAN | 01/01/2021 – 01/07/2021 | 6 BULAN |
27 | PEMBANGUNAN MODUL PENGAJARAN QURAN BRAILLE RASM UTHMANI | 01/04/2021 – 01/04/2023 | 24 BULAN |
TAJUK PENYELIDIKAN |
SMART HAFAZ : PERISIAN MODUL TAHFIZ BAGI MURID BEKEPERLUAN KHAS MASALAH PENGLIHATAN |
ANALISIS KEBOLEHGUNAAN DAN PENERIMAAN IQRA’BRAILLE DALAM KALANGAN OKU PENGLIHATAN Buku Iqra Versi Braille |
PEMINDAHAN ILMU PENGAJARAN AL-QURAN MENGGUNAKAN MODUL IQRA VERSI BRAILLE KEPADA SUKARELAWAN YAYASAN PENDIDIKAN AL-QURAN BAGI ANAK ISTIMEWA (FAQEH) |
ANALISIS KEBOLEHGUNAAN DAN PENERIMAAN IQRA BRAILLE DALAM KALANGAN OKU PENGLIHATAN |
PEMBANGUNAN BAHASA ISYARAT MALAYSIA (BIM) UNTUK KEPERLUAN IBADAH BAGI OKU PEKAK MUSLIM |
PEMBANGUNAN PERISIAN BUKU AUDIO INTERAKTIF PENDIDIKAN ISLAM SEKOLAH MENENGAH TINGKATAN 1 BAGI MURID BERKEPERLUAN KHAS MASALAH KESIHATAN (MBK MAL) |
I-SIGN QURANIS |
PROJEK WAKAF QURAN ISYARAT (INOVASI PERISIAN QURAN MESRA OKU PEKAK) |
PEMBELAJARAN MAYA (VIRTUAL LEARNING) HIJAIYYAH VERSI BRAILLE (EBRAILLE HIJAIYYAH) |
PEMBANGUNAN PERISIAN JAWI BRAILLE TRANSLATOR (JBT) |
SOKONGAN SOSIAL BAGI KOMUNITI BERKEPERLUAN KHAS DARI PERSPEKTIF RISALAH NUR |
PEMBANGUNAN ISTILAH BAHASA ISYARAT MALAYSIA (BIM) UNTUK KEPERLUAN AKIDAH BAGI OKU PEKAK MUSLIM |
KNOWLEDGE TAXONOMY OF SOCIAL DEVELOPMENT ELEMENTS FOR SPECIAL NEEDS COMMUNITY: RISALAH NUR PERSPECTIVE |
PEMBANGUNAN TERJEMAHAN AL-QURAN ISYARAT MESRA OKU PEKAK (THE DEVELOPMENT OF A DEAF-FRIENDLY QURANIC TRANSLATION) |
PEMBANGUNAN SISTEM TRANSLITERASI QURAN MESRA OKU PEKAK |
PEMBANGUNAN MODEL KURIKULUM BERSEPADU PENDIDIKAN ISLAM KHAS BAGI PELAJAR ORANG KURANG UPAYA (OKU) DALAM KONTEKS MALAYSIA BAHARU |
PEMBANGUNAN PROTOTAIP ANDROID QURAN DALAM BAHASA ISYARAT DAN FONT KOD TANGAN HIJAIYYAH (QURAN ISYARAT): KE ARAH MEMPERKASA MODAL INSAN DALAM KALANGAN KOMUNITI PEKAK. |
QURAN ISYARAT – GERAN INOVASI INKLUSIF, YAYASAN INOVASI MALAYSIA |
Konsortium Kecemerlangan Penyelidikan Ibnu Ummi Maktum – Emansipasi Pengajaran dan Pembelajaran Quran bagi OKU |
I-SIGN SOLAT |
APLIKASI GLOSARI BAHASA ISYARAT ISLAM(IBADAT DAN AKIDAH) BAGI KEPERLUAN OKU PENDENGARAN DI MALAYSIA |
GERAN KEBOLEHPASARAN GRADUAN INTERVENSI NASIONAL 2021 |
E-BRALLE HIJAIYYAH |
MODEL SUKARELAWAN DAKWAH OKU BERASASKAN HADIS AL-ARBAIN NAWAWI KE ARAH MASYARAKAT RABBANI |
MODEL EMANSIPASI PENDIDIK BERDASARKAN HADIS NABAWI KE ARAH PEMARKASAAN PROGRAM PENDIDIKAN INKLUSIF DAN PEMBENTUKAN OKU RABBANI |
PENILAIAN REKA BENTUK APLIKASI QURAN MESRA OKU PENDENGARAN |
PEMBANGUNAN MODUL PENGAJARAN QURAN BRAILLE RASM UTHMANI |
Calling for Papers!
Paper is a fully refereed journal published biannually in June and December UMMI Centre Universiti Sains Islam Malaysia (USIM). Its main objective is to provide a channel for the publication of articles, research notes, case studies (research methodology or teaching purposes).
All articles will follow a double-blind review by independent consulting editors and reviewers. Articles are published in English, Malay and Arabic.

